ژِنِ خوب وجداني را رهبر ارکستر ملي کرد / درِ ديزي بازه حيايِ گربه کجاست
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۹۸۴۲۹۸
خبرگزاري آريا - اگر فرض کنيم که مهدي وجداني براي گرفتنِ چوب رهبري ارکستر ملي تلاشي نکرده و به او پيشنهاد شده است؛ که البته فرضي محال است؛ باز هم بهتر بود که مهدي وجداني خودش اين سِمت را نميپذيرفت. به گزارش خبرنگار فرهنگي باشگاه خبرنگاران پويا، روزهاي ابتدايي آمدن علي مرادخاني به ساختمان معاونت هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با معرفي ندا انتظامي به عنوان مدير روابط عمومي اين معاونت همراه بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
اما اين اوضاع چندان دوام نيافت. انتظامي خيلي زود دفترش در ساختمان معاونت را ترک کرد و هرگز هم درباره علت استعفايش سخني نگفت.
کمي بعدتر سروکلهي مهدي وجداني پيدا شد. قديميهاي عرصه رسانه او را نميشناختند، در واقع بسياري از اهالي رسانه او را هرگز نديده بودند. اما مهدي وجداني تنها براساس روابط و نه ضوابط، مدير روابط عمومي معاونت هنري وزارت ارشاد شد.
همان زمان هم زمزمههايي بود که او فاميل نزديکِ يکي از مسئولان اسبقِ وزارت ارشاد است. اين فرضيه اگر درست باشد، نشان ميدهد که «ژِنِ خوب» چقدر ميتواند در موفقيت آدمها تاثير داشته باشد.
او آرام آرام در همه جا رسوخ کرد. آلبومهايش را يکي يکي منتشر کرد. مدير روابط عمومي جشنواره موسيقي فجر شد. مدير روابط عمومي جشنواره موسيقي نواحي شد؛ اين آخري را با کنار زدنِ عليرضا سعيدي يکي ديگر از قديميهاي عرصه رسانه به دست آورد.
وجداني در سال جاري هم مدير روابط عموميِ سيوسومين جشنواره موسيقي فجر است.
وقتي همسرِ وجداني هم مدير روابط عموميِ جشنواره تجسمي فجر ميشود
اين پايان همهي ماجراجوييهاي وجداني نبود. او نفوذش در معاونت هنري و البته تسلطش بر علي مرادخاني را به کار گرفت تا مديريت ستاد خبري نهمين دوره جشنواره تجسمي فجر را به همسرش بسپارد.
وقتي در نشست خبري اين جشنواره «ساناز ساساني نيا» روي صندلي مديريت نشست؛ تقريبا دهانِ همهي خبرنگاران به تعجبِ ديدن او باز مانده بود.
جالب اين که خودِ ساساني نيا به عدم داشتن سابقه و تجربه در حوزه خبري تجسمي اعتراف کرده و گفته بود که «سعي ميکنم در اين کار موفق باشم.»
ساسانينيا در آن نشست گفت: «حقيقت را بگويم با جشنواره وارد حوزه تجسمي شدهام. سال 77 وارد روزنامه ايران سپيد شدم و از آن زمان تا به امروز در روزنامه طبرستان، خبرگزاري شهر، روزنامه تهران امروز، به صورت پروژهاي با جشنواره تئاتر و روزنامه مهر نو در حوزههاي سينما، تلوزيون و موسيقي فعاليت کردم.»
وقتي رابطه داشته باشيد، نخستين حضورتان در يک عرصهي به خصوص ميتواند مديريت روابط عموميِ معتبرترين جشنوارهي آن حوزه باشد.
از ارکستري درجهي ششم تا ارکستر ملي ايران
در ادامهي تسلطِ مهدي وجداني بر علي مرادخاني معاون هنري وزير ارشاد، او قرار است رهبري ارکستر ملي را برعهده بگيرد. ارکستري که روزي فرهاد فخرالديني رهبرش بود و اکنون هم که فريدون شهبازيان رهبريش را بر عهده دارد.
حالا قرار است رهبر مهمانش مهدي وجداني باشد. کسي که حضورش در معاونت هنري به پشتوانهي حمايتهاي علي مرادخاني بود و اکنون هم به پشتوانهي همان حمايت و با فشارهاي او، ميخواهد رهبري ارکستر ملي ايران را به دست بگيرد.
کُل سابقهي مهدي وجداني در عرصه موسيقي به انتشار چند آلبوم و البته رهبري ارکستر «نواي صلح» برميگردد. ارکستري که در ظاهر به صورت خصوصي اداره ميشده و اجراهايي در تالار رودکي داشته است.
درِ ديزي بازه حياي گربه کجاست
متاسفانه واقعيتي که اين روزها بيش از هر زمان ديگري در ايران رخ نمايانده است؛ تاثير «ژِنهاي خوب» در گرفتنِ سِمتهاي مختلف است. حضور مهدي وجداني در سِمتِ رهبري ارکستر ملي تازهترين مورد آن است.
اگر فرض کنيم که مهدي وجداني براي گرفتنِ چوب رهبري ارکستر ملي تلاشي نکرده و به او پيشنهاد شده است؛ که البته فرضي محال است؛ باز هم بهتر بود که مهدي وجداني خودش اين سِمت را نميپذيرفت. وجداني بهتر بود در همان مديريت روابط عمومي ميماند و احاطهاش بر جشنوارههاي معاونت هنري را ادامه ميداد.
حضور در جايگاه رهبري ارکستر ملي پشتوانهي علمي و تجربيِ عميقي ميخواهد که اگر در چنين سطحي نباشي و اين مسئوليت را بپذيري، بيشک سقوطي آزاد برايت به همراه دارد. سقوطي که شايد براي بازگشت بايد سالها صبر کني.
و اکنون مهدي وجداني خود را در آستانهي اين سقوط آزاد قرار داده است.
سواستفاده از نام حسين عليزاده
وقتي بنياد رودکي ميخواست خبرِ رهبري مهدي وجداني در ارکستر ملي را اعلام کند، در ميان متن خبر اين پاراگراف را هم قرار داد:
«در اين رويداد، با استقبال و حمايت استاد حسين عليزاده و به رهبري مهدي وجداني قطعه نينوا اجرا ميشود.»
در واقع همين يک خط نوعي شيطنت و سواستفاده در آن هست که ميخواهد حمايت حسين عليزاده را به رهبري مهدي وجداني ربط بدهد. در حالي که هرگز اينگونه نيست.
دو سال پيش هم وقتي ارکستر سمفونيک تهران ميخواست قطعهي «نينوا» را در قالب جشنواره موسيقي فجر اجرا کند، حسين عليزاده اجازهي اين کار را داد؛ با اين که خودش هرگز در جشنواره موسيقي فجر شرکت نکرد.
از سوي ديگر حسين عليزاده نگاهي ملي به قطعهي «نينوا» دارد و حتي اجازهي اجراي آن به ارکسترهاي کوچک در شهرستانهاي مختلف را هم داده است.
توهين به اهالي موسيقي با رهبري مهدي وجداني در ارکستر ملي
وقتي کسي نه براساس تخصص که براساس روابط به رهبري ارکستر ملي ايران ميرسد، نوعي توهينِ ضمني به اهالي موسيقي است. برکسي پوشيده نيست که در معاونت هنري رفيقبازيها حرف اول را ميزند، اما واقعيت اين است که همين رفيقبازيها تا پيش از اين، اندکي زمينههاي تخصصي هم داشته است.
اما حضور مهدي وجداني در ارکستر ملي نشان داده که ماجرا روز به روز در حال عميق و عميقتر ميشود.
شايد بهتر است سيدعباس صالحي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي نگاهي دقيقتر به معاونت هنريِ زير دستش داشته باشد.
انتهاي پيام/
منبع: خبرگزاری آریا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۸۴۲۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
معرفی ۱۰۷ برگزیده دومین دوره جشنواره شهید آوینی در شیراز
ایسنا/فارس برترینهای دومین جشنواره شهید آوینی معرفی شدند و از ۱۰۷ نفر از دانشجویان سراسر کشور تقدیر بعمل آمد.
دومین جشنواره سراسری قرآنی، فرهنگی و هنری شهید آوینی بههمت معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاه شیراز و با حمایت ادارهکل سازمان امور دانشجویان شاهد و ایثارگر وزارت علوم برگزار شد و برگزیدگان این جشنواره امروز، ۱۳ اردیبهشتماه در تالار فجر دانشگاه شیراز معرفی شدند.
بر این اساس، در بخش قرآنی و در زمینه قرائت و تحقیق، صادق قاسم زاده، محمدرضا شیرازی، حمیدرضا حیدری، رضا توفیق زاده، سیدمحمدکریم افضلی، معصومه حمیدی، زهرا سینافر و ریحانه قصری به عنوان نفرات برتر معرفی شدند.
در بخش ترتیل، جلال رضایی تیجی، امین رئوف، علیرضا طاهری، امیررضا خانبابائی فسقندیس، محمد شادور، رقیه رضایی، فاطمه چایی بناب و اکرم حاتم زاده و در بخش اذان نیز سیدمحمدطاها اطهری، بهروز ساعد، محمدرضا شیرازی و علیرضا طاهری برگزیده شدند.
در بخش حفظ جزء تا کل قرآن کریم نیز مجتبی شکرانه، سید حسن حسینلر، امیر ابراهیمی صفر قلعه، رسول رضایی اصفهانکی، فاطمه مواساتی قنواتی، مهسا نیکخو ساری قیه، حوریه تبیانیان، فاطمه انتظاری، مهران رحیمی، عباس فردی آرائی، سینا اشرفی، معصومه قلی زاده بالدرلو، منا ترکی، شهناز مهدیه نجف ابادی، محمد میرمحمدیان، مجتبی صالحی فر، عارف آق، ساجده روستایی زاده شورکی، عاطفه ابراهیمی سروعلیا، فاطمه ستمکش ارانی، حانیه سبحانی، هادی مکرمی، مهدی صادقی، کوثر تبیانیان، فاطمه بازرگان، محمد شادور، محمدرسول تکبیری، امیرحسین حسین پور، فائزه السادات قریشی نسب و طیبه برخورداری شریف آبادی حائز رتبههای برتر شدند.
در بخش صحیفه سجادیه، فاطمه حسینی زاده ، محمدرسول تکبیری، فاطمه نایینی، فاطمه انتظاری،سجاد رضائیان و علی محمد اسمعیلی به عنوان نفرات برتر معرفی شدند و رسول رجایی، هادی مکرمی، امیر مالمیر، علی محمد اسمعیلی و مهدی علیپور در بخش حفظ موضوعی قرآن برگزیده شدند.
ضمن اینکه علی محمد اسمعیلی، شهلا کاظمی میرکی، سیده ساناز کاسب، فاطمه سوری، مهدی مهرابی و ثنا شیرعلی نیز در بخش نهجالبلاغه به عنوان برترینها شناخته شدند.
در بخش ادبی و در زمینه داستان کوتاه، سیدمهدی موسویان، دنیا اسکندرزاده، محمدرضا یزدانینژاد، فاطمهسادات عمرانی و مهسا پرمو به عنوان نفرات برگزیده معرفی شدند و در بخش شعر نیز قاسم بای، فاطمه حلیمیان، محمد جباری، فاطمه هوشنگی شایان، رضا احسانپور، حسین عبدی و پیمان رفیعی پور، برتر شدند.
در بخش نقاشی، کوثر سابقی نژاد، حمیدرضا حیدری، سیده حورا طیب، فاطمه لطفی و محمدرضا کنعانی هرندی نفرات برتر شدند و در بخش خوشنویسی رتبههای برتر به سیدعلیرضا مطلبی، حامد شاه حسینی، علی عابدینی، محمدابراهیم کاظمی، مهسا سالاری و امین زنجانی اختصاص یافت.
مهدی جهانبخش، مرتضی رحمتی، محمدعلی حیدری و مصطفی محسنی در زمینه طراحی پوستر برگزیده شدند و مهدی جهانبخش، معظمه محمودی و کوثر سابقی نژاد نیز در بخش تصویرسازی به مقامهای برتر دست یافتند.
بالاخره در بخش عکاسی نیز مهدی ایمانی، مهسا ربیعی گندمان، محمد آهنگر، یاسمین پارسا، سیدمحمدرضا حسینی نسب، نرگس امامی راد، علی دهقان، زهرا محمدحسینی، آریان انصاری و احسان باقری به مقامهای برتر دست یافتند.
به گزارش ایسنا، در دومین جشنواره فرهنگی هنری شهید آوینی بیش از سه هزار اثر فرهنگی هنری از دانشگاههای مختلف کشور مورد بررسی قرار گرفتند.
اولین دوره این جشنواره، اسفندماه سال ۱۴۰۱ در تهران برگزار شد و قرار است سومین دوره جشنواره شهید آوینی نیز در شهر رشت برگزار شود.
انتهای پیام